Na początku rozwoju własnego biznesu przedsiębiorcy napotykają się z wieloma trudnościami. Potrzeba zdobycia kapitału, kontrahentów, pracowników. Niezbędny okazuje się biznes plan, który jest przez młodych przedsiębiorców często pomijany. Skrupulatne spisanie kilku odpowiedzi na pytania: gdzie będzie biznes będzie lokowany, dlaczego przedsięwzięcie ma szansę na osiągnięcie sukcesu, jak scharakteryzować środki przedsiębiorstwa i jakie będzie ich scharakteryzowanie w planie, kiedy biznes zostanie będzie przynosił zyski, kto będzie ponosił odpowiedzialność za osiągnięcie celów i podstawowych zadań biznesu, bądź co chcemy otrzymać, jakie będziemy ponosili koszty i jakie będą źródła finansowania?
Na te i inne pytania przedsiębiorcy unikają odpowiedzi, bądź ich po prostu nie spisują na papierze, a przecież podstawowym celem opracowania biznes planu jest dostarczenie jej odpowiedniego przewodnika (dokumentu , który krok po kroku doprowadzi ją poprzez wszystkie działania niezbędne do realizacji założonych celów. Przewodnik ten ma pomóc firmie w:
analizie obecnie prowadzonego biznesu lub rozpoczynającego przedsięwzięcia,
przygotowaniu planu rozwojowego (przyszłości) firmy,
ocenie możliwości uzyskania kapitału ze źródeł zewnętrznych,
opracowaniu szczegółowego planu badań i działań marketingowych, w tym promocyjnych,
przygotowaniu planu operacyjnego działalności firmy.
Te podstawowe informacje są niezwykle pomocne i pomagają podejmować skuteczne działania. Podobnie jak w przy budowie domu, planowany jest czas budowy, koszty, uwzględnia się możliwe utrudnienia, tak i przy budowie lub rozbudowie firmy potrzebujemy mieć plan działania. Bez tego działania są mało efektywne.
Jak stworzyć dobry biznes plan? Przede wszystkim warto poświęcić dużo czasu na zastanowienie i zebranie potrzebnych informacji. Biznes plan pisany w pośpiechu, to często spotykany obraz, a błędy to nasze stracone pieniądze i czas.
W biznes planie piszemy o rzeczach najbardziej istotnych dla potencjalnego odbiorcy, pomijając, bądź krótko opisując pozostałe sprawy. Inaczej będzie więc wyglądał biznes plan dla instytucji finansujących, a inaczej dla funduszu venture capital. Jedna rzecz jest wspólna dla każdego biznes-planu i niezwykle istotna dla każdego odbiorcy, niezależnie czy jest to inwestor, bank czy sam przedsiębiorca. Intratność. Nikt nie chce stracić pożyczonych czy zainwestowanych pieniędzy. Dlatego informacje o wydatkowaniu pieniędzy, szansach powodzenia przedsięwzięcia i ocena ryzyka będą zawsze nieodłącznym elementem biznes-planu.
Każdy przedsiębiorca powinien zacząć przygotowania do stworzenia biznes-planu od sumiennej analizy własnych zasobów i możliwości. Dopiero później można przystąpić do analizowania potrzeb konsumentów i konkurencji. Rozeznanie jakie są potrzeby konsumentów, to jeden z najważniejszych elementów biznes planu. Złe określenie potrzeb rynku przyczyni się do klęski każdego przedsięwzięcia. Niestety wielu osobom prowadzącym firmę, wydaje się, że ich produkt, czy usługa jest najlepszy na świecie i popyt nań jest w zasadzie nieograniczony. Takie myślenie przytrafia się bardzo często i dla wielu firmy jest początkiem ich końca.
Przy przygotowania do pisania biznes planów popełniany jest często jeden błąd – to brak świadomości z istoty biznes-planu. Panuje powszechne przekonanie, że jest to dokument, który należy stworzyć, gdy poszukujemy finansowania. Jest to karygodne myślenie. Biznes plan to dokument wyznaczający kierunek rozwoju firmy i umożliwiający kontrolowanie jej rozwoju, poprzez analizę porównawczą bieżących wyników z wcześniejszymi założeniami. Biznes plan powinien stanowić mapę dla każdego przedsiębiorstwa, powinien jasno precyzować i wyznaczać cele. Poprzeczka powinna być wysoko postawiona, jednak nie na tyle by cele były nieosiągalne.
Nawiązując do pytania zawartego w temacie, jak rozpocząć biznes? Przejść od analizy swoich zasobów, mocny i słabych stron, szans i zagrożeń wynikających z czynników od nas niezależnych, do usystematyzowania planu pracy, wyznaczenia celi i sposobów ich osiągnięcia. Biznes plan to strategia działania – fundament firmy. Chcąc osiągnąć sukces, po prostu zacznijmy od biznes planu.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz